Vacatures
KGU daagt je uitKGU daagt je uit
KGU daagt je uitKGU daagt je uit

Smerige gewoontes op kantoor

Wist je dat er op een bureau gemiddeld 10 miljoen bacteriën leven? En niet alleen je bureau, ook de deurklinken, toetsenborden en stropdassen zijn niet om over naar huis te schrijven. Hoe zorg je voor een schone en ‘ideale’ werkplek zodat je je als werknemer optimaal kunt concentreren en waar je als werkgever het ziekteverzuim minimaliseert?

 

Smerige gewoontes

Sla Google er maar op na: werknemers én -gevers hebben de meest vieze gewoontes op kantoor! Zo wast slechts 40%  van alle medewerkers hun handen na een toiletbezoek, blijft etenswaar vaak weken in de koelkast liggen (jep, óók verrot) en wordt rommel – denk aan snoeppapiertjes –  ‘verborgen’, op een hoop in de la. En wanneer heeft jouw collega zijn stropdas eigenlijk voor het laatst gewassen?

 

Kortom: bacteriën en viezigheid gegarandeerd! Het logische gevolg? Griep, verkoudheid, maagproblemen, geen concentratie meer en in het ergste geval zelfs voedselvergiftiging!

 

Naast deze vieze gewoontes, wordt er op kantoor ook simpelweg niet goed schoongemaakt. Op de schoonmaakster na die eens in de week een doekje over het bureau haalt dan. Eerlijk is eerlijk: de meest vieze plekken op kantoor zijn niet per sé de meest voor de hand liggende plekken waar je direct aan denkt tijdens het schoonmaken. Maar vanaf nu wel, want KGU Recruitment zet ze voor je op een rij:

 

 

Walhalla voor bacteriën

Op een gemiddeld bureau leven miljoenen bacteriën. Sterker nog: onze minuscule vrienden hebben het onwijs naar hun zin bij ons op het werk. Dit komt onder andere door de rommelige bureaus; laat je veel losse spullen op het bureau liggen, dan kun je er vanuit gaan dat de schoonmaakster minder goed schoonmaakt (want ze mogen vaak niet aan je spullen zitten en maken er dus ‘omheen’ schoon), bacteriën zich heerlijk nestelen én – last but not least – je als bedrijf niet slaagt voor de eisen van de Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG).

 

Ver te zoeken: frisse lucht

Je zet thuis vast regelmatig een raam of deur open. Even doorluchten, noemen we dat. Op kantoor gebeurt dit aanzienlijk minder. En dat komt de gezondheid van alle medewerkers niet ten goede! En is er eenmaal eentje ziek, dan volgt de volgende vaak al snel; 50% van de medewerkers wordt binnen 4 uur door een collega besmet.

 

Een onderzoek van Vereniging Schoonmaak Research heeft geconcludeerd dat één op de vijf werkplekken een ‘zeer slecht’ CO2-gehalte heeft. Een gebrek aan frisse lucht zorgt niet alleen voor concentratieproblemen en vermoeidheid, maar ook voor (onnodig) ziekteverzuim. Zeker iets om als werknemer op te letten dus. Tip van ons: zet eens wat vaker een raampje open en haal ook direct een luchtbevochtiger in huis!

 

Een schone werkvloer

We willen allemaal fijn werken, ons optimaal concentreren en zo min mogelijk ziek worden. Plus: een opgeruimde werkplek, geleegde prullenbakken en een schone vaat past ook beter bij dat wat je als bedrijf wilt uitstralen. Het mag duidelijk zijn dat een regelmatige schoonmaak-sessie van essentieel belang is. En verder…

  • … Is het verstandig om niet aan je bureau te eten
  • … Kun je je handen beter te vaak dan te weinig wassen
  • … Raden we je aan niet ‘out in the open’ te niezen en hoesten
  • … Is het slim om geen bekers, glazen, borden en bestek te delen
  • … Kun je je gezicht en haar gedurende de dag het beste zo min mogelijk aanraken
  • … Moet je kantoormateriaal, zoals grote mappen, ook eens in de zoveel tijd afstoffen
  • … Eet je lunch direct op of zet het in de koelkast (4 graden is de optimale temperatuur)

Denk je na het lezen van deze blog: “Oei, ik bén die medewerker die zijn/haar eten nog weleens in de koelkast vergeet”? Of ben je juist werkgever en realiseer je je dat jouw werknemers wel érg vaak ziek zijn? Neem onze tips dan van harte en gooi vanaf vandaag het roer om: ramen open, extra goed en vaak schoonmaken en de bureaus dagelijks even opruimen! En hé, van dat laatste word je overigens ook nog gelukkiger, het zorgt voor minder afleiding en het is veiliger (want: minder gegevens voor het grijpen).

 

Vrees je dat jouw collega’s en/of baas niet zullen veranderen en de boel op kantoor voor altijd smerig blijft? Dan helpt KGU Recruitment je graag aan een nieuwe baan! Bekijk onze vacatures online, activeer jouw persoonlijke vacature alert, schrijf je in en/of neem contact met ons op! Tip: volg KGU Recruitment ook op Facebook, Twitter en LinkedIn en je bent als eerste op de hoogte van onze nieuwste vacatures!

 


april 2022